Digitale watermeter: wanneer ben jij aan de beurt?

Ga direct naar de video

Wat zijn de voordelen van digitale watermeters? Zijn er ook (verborgen) kosten en nadelen aan verbonden? Wanneer krijg je er een in huis? Alles wat je wou weten over de digitale watermeter.

Onlangs kreeg ik een mail van mijn digitale watermeter: “Het woord LEAK verschijnt op uw meter.” Toen ik in mijn – gelukkig droge – kelder was afgedaald, ontdekte ik een ongewoon geruis in de verwarmingsinstallatie. De loodgieter die ik er bij riep had maar een paar minuten nodig om te ontdekken dat het om een verkalkt overdrukventiel ging waardoor er voortdurend water wegliep richting riool. Onderdeel bestellen, repareren, en klaar. Zonder digitale watermeter had ik dat lek wellicht pas opgemerkt na de eerstvolgende meteropname, waardoor er duizenden liters water zouden zijn weggestroomd. En daarmee ook heel wat euro’s.

Wanneer krijg ik zo’n digitale watermeter?

Even geduld nog, wie nu al over een digitale watermeter beschikt is een vroege vogel. Het Antwerpse waterbedrijf water-link begon in 2018 met de systematische vervanging van analoge exemplaren. In juli 2021 was de operatie voltooid, met 195.000 geïnstalleerde digitale meters. De waterbedrijven De Watergroep, FARYS en Pidpa startten begin 2022 met de uitrol van digitale watermeters. Tussen nu en 2030 zullen alle Vlamingen een digitale watermeter krijgen. Je watermaatschappij zal hiervoor contact met je opnemen, je hoeft zelf niets te doen.

Wat kost me dat?

Waterbedrijven rekenen geen kosten aan voor de vervanging. Ze besparen er dan zelf ook heel wat geld door: er moet niemand meer langskomen om de meterstand op te nemen, bijvoorbeeld. Lekken worden sneller gedetecteerd en er komt een schat aan informatie vrij. De watermeter stuurt voortdurend verbruiksgegevens door via een eigen netwerk. De benodigde stroom haalt hij uit zijn eigen batterij. Je waterfactuur wordt ook niet hoger omdat je een digitale meter hebt – alhoewel, lees verder.

Wat zijn de voordelen van de digitale watermeter?

• Minder administratie, altijd correcte meteropname.
• Automatische waarschuwingen bij lekken, breuken en abnormale temperaturen.
• Inzicht in je verbruik via het gebruiksportaal.
• Melding als er water terugstroomt naar het drinkwaternet (bijvoorbeeld door een verkeerd geïnstalleerde regenwaterpomp): vervuiling en kosten voorkomen.

Wat brengt de toekomst?

Het is niet ondenkbaar dat er in de toekomst flexibele waterprijzen komen, zeker in periodes van schaarste. Wellicht zal er dan een onderscheid gemaakt worden tussen basisverbruik en luxeverbruik. Wil je water gebruiken voor gewone huishoudelijke taken, dan betaal je het gewone tarief. Maar wie in periodes van problematische droogte zijn gazon wil besproeien met leidingwater, zal mogelijk extra moeten betalen.

Zulke maatregelen zullen pas worden ingevoerd als iedereen een digitale waterteller heeft, in 2030 dus. Dat maken we op uit een advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV).