Elektrische auto en thuisbatterij: een winnende combinatie?

Is een thuisbatterij nuttig als je een elektrische auto hebt? Heel wat mensen stellen zich die vraag nu de elektriciteitsprijzen zo fel gestegen zijn. Het klinkt ook interessant om je elektrische auto stroom te laten leveren aan je woning. Maar is dit vandaag al mogelijk?

De interesse in thuisbatterijen neemt toe. Door stroom op te wekken met zonnepanelen, op te slaan in een thuisbatterij en later te verbruiken kun je meer hernieuwbare energie gebruiken en je energiekosten onder controle houden. Aangezien Vlaanderen wil dat alle nieuwe auto’s vanaf 2029 elektrisch zijn (hoewel dit een federale bevoegdheid is en er nog niets beslist is), zullen we de komende jaren massaal overstappen op elektrische auto’s. En ook die kunnen een belangrijke rol spelen in de stroomvoorziening van jouw woning.

Thuisbatterij is zwakker

Met een elektrische auto haal je een batterij op wielen in huis. De vraag is of een thuisbatterij dan nog zinvol is. Kun je jouw elektrische auto slim opladen als er veel zon is, dan heeft een thuisbatterij wellicht maar een beperkte meerwaarde. Is het niet mogelijk om overdag stroom van de zonnepanelen in de batterij van je elektrische auto op te slaan, dan is een thuisbatterij mogelijk wel interessant. Je kunt dan met de stroom van de thuisbatterij deels je elektrische auto opladen als er geen of weinig zon is. Besef wel dat de huidige generatie thuisbatterijen niet in staat is om de batterijen van een elektrische auto volledig op te laden. Je zult dus sowieso ook stroomkosten hebben. En een thuisbatterij kost al snel 5.000 tot 10.000 euro.

Tarieven per uur

Bart Massin, CEO van het bedrijf Stroohm dat onder meer laadoplossingen installeert, denkt dat de combinatie elektrische auto/thuisbatterij pas echt interessant zal worden met elektriciteitstarieven die variëren per uur. “Dat is een grote opportuniteit. We weten dat energie duurder wordt, maar alleen wanneer er veel vraag is ten opzichte van het aanbod. Kijk naar de onbalans van het net bij Elia. Het verbruik gaat ’s nachts naar beneden en ’s ochtends heel sterk naar boven, dat is het typische consumptieprofiel in België. De onbalans van het net is een vast gegeven”, aldus Bart Massin.

Laden aan laag tarief

“Wat doe je dus het best als je elektrisch rijdt of een thuisbatterij hebt? Je laadt de batterij ’s nachts op terwijl de energieprijs laag of zelfs negatief is en je haalt die energie tijdens de piekmomenten uit je batterij. Zo krijgen we veel kortere terugverdieneffecten, maar het vraagt wel een complexe installatie met aansturing op basis van variabele energieprijzen. Dit staat nog in zijn kinderschoenen. Nog maar enkele energieleveranciers bieden uurtarieven voor particulieren aan in een testfase.”

Bidirectioneel laden

Hoe kun je de batterij van je auto inzetten in je huishouden? De mogelijkheden zijn vandaag nog beperkt. De Zuid-Koreaanse constructeurs Hyundai en Kia hebben wel al een concrete toepassing. De elektrische Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 beschikken over zogenaamde vehicle-to-device-technologie. Dat betekent dat je via een adapter aan de laadpoort van de auto een stopcontact kunt creëren. Hier kun je dan allerhande elektrische toestellen op aansluiten. Denk bijvoorbeeld aan een mobiele airco, een televisie, een koffiezetapparaat of een elektrische fiets. Handig onderweg of als je thuis plots zonder stroom zit.

Toekomstmuziek

Stroom uit de batterij van je elektrische auto injecteren in de installatie van je woning is nog een heel ander verhaal. “De auto’s zijn er al klaar voor, maar de laadpunten nog niet”, zegt Bart Massin. “Europa heeft nog maar net beslist welke communicatieprotocollen de laadpunten zullen gebruiken om elektriciteit uit de auto te halen. Bovendien moet Fluvius, net zoals bij omvormers van zonnepanelen, alle laadpunten keuren die elektriciteit willen injecteren op hun netwerk. Ze hebben nog geen toestellen gekeurd, want die moeten nog ontwikkeld worden op basis van de protocollen. Ik verwacht dat deze markt pas in 2023 of 2024 evolueert. Bovendien zou zo’n bidirectioneel laadpunt vandaag toch 4.000 tot 5.000 euro extra kosten tegenover een gewoon laadpunt.”

Is het iets voor jou?

Benieuwd of een thuisbatterij iets voor jou is, al dan niet in combinatie met een elektrische auto? Probeer dan deze simulator uit.